Personuppgiftsincident - anmälan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som omfattar personuppgifter och som kan innebära risker för människors frihet och rättigheter. Det spelar ingen roll om incidenten har skett oavsiktligt eller med avsikt, det anser ändå vara en personuppgiftsincident. Nedan är exempel på personuppgiftsincidenter: 

  • En tjänstedator eller tjänstetelefon som innehåller personuppgifter stjäls eller tappas bort. 
  • En anställd skickar personuppgifter till en mottagare som inte är behörig att ta emot eller använda personuppgifter. 
  • Personuppgifter raderas på grund av olyckshändelse eller genom att en obehörig gör det (exempelvis en hackare). 
  • Känsliga personuppgifter skickas till en mottagare utanför kommunen med icke krypterad e-post. 
  • Omfattande strömavbrott där personuppgifter inte blir tillgängliga under en längre period eller förstörs för alltid. 

Vid upptäckt av eller vid misstanke om att en personuppgiftsincident har inträffat ska användaren som upptäcker incidenten omgående rapportera detta via den här e-tjänst. 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa