Personuppgiftsincident - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningEn personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som omfattar personuppgifter och som kan innebära risker för människors frihet och rättigheter. Det spelar ingen roll om incidenten har skett oavsiktligt eller med avsikt, det anser ändå vara en personuppgiftsincident. Nedan är exempel på personuppgiftsincidenter:
- En tjänstedator eller tjänstetelefon som innehåller personuppgifter stjäls eller tappas bort.
- En anställd skickar personuppgifter till en mottagare som inte är behörig att ta emot eller använda personuppgifter.
- Personuppgifter raderas på grund av olyckshändelse eller genom att en obehörig gör det (exempelvis en hackare).
- Känsliga personuppgifter skickas till en mottagare utanför kommunen med icke krypterad e-post.
- Omfattande strömavbrott där personuppgifter inte blir tillgängliga under en längre period eller förstörs för alltid.
Vid upptäckt av eller vid misstanke om att en personuppgiftsincident har inträffat ska användaren som upptäcker incidenten omgående rapportera detta via den här e-tjänst.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
tidaholms.kommun@tidaholm.se
Elinor Stenberg
elinor.stenberg@tidaholm.se
0502 - 606048